Chlapec so slúchadlami

Autizmus je vnímaný ako diagnóza, kde sa toho nedá veľa urobiť. Mnoho rodičov, ale aj odborníkov z pomáhajúcich profesií nie sú oboznámení s terapeutickými postupmi stimulujúcimi mozog, z ktorých by mohli mať títo klienti úžitok. Predstavím vám jedného zo svojich autistických klientov, kde sa podarili pekné výsledky pomocou INPP programu stimulácie a inhibície reflexov.

Na prvom stretnutí s mamou som o B. (9 r.) dostala typické informácie. Dieťa nebude asi vôbec spolupracovať ani komunikovať, je neobratné, má len svoje záujmy, bude hovoriť o svojom. Je citlivé na svetlo, pachy, výraznejšie chute. Je vyberavé v jedle, zeleninu a ovocie nezje. Citlivé na dotyk, ktorý odmieta, vadí mu veľa oblečenia (škriabe ho, švíky/visačky mu vadia), nosí výhradne tepláky. Výrazne precitlivené na hluk. Nemôžu normálne vysávať, nechodia na verejné akcie, niekedy si vyžaduje nasadenie utlmujúcich slúchadiel na verejnosti alebo aj doma. V škole nevládze, hodiny ho nezaujímajú, nechce spolupracovať, má slabé výsledky, polyháva na lavici, hneď je zo všetkého unavené. B. neznáša písanie, je nesústredený. Úplne začal odmietať akúkoľvek prácu v škole. Doma odmietal domáce úlohy, býval „vypnutý“ už dávnejšie. V škole uvažujú o preradení do špeciálnej školy. Problémom je aj cestovanie a pobyt na verejných priestoroch, obzvlášť ak je viac ľudí pokope. Ostáva nepokojný, nervózny. Zle spáva, silne pripútaný na mamu, neostane doma sám, vo verejnom priestore sa nepohybuje sám. V spoločenskom kontakte je neistý, úzkostný. Na aktuálne dianie okolo seba reaguje slabo, alebo vôbec nie. Ak komentuje dianie v rodine/škole, tak asi s polročným oneskorením. Často prežíva strach, úzkosť, nemá rád samotu, je závislý na mame, neznáša nové zážitky, odmieta nové prostredie (napr. kino). Nemá rád pohyblivé veci (kolobežku len trochu, bicykel, hojdačky, kolotoče vôbec). Vlastne všetko, čo by sme bežne pri takejto diagnóze očakávali. A mal aj svoju špecialitu. V slovensky hovoriacej rodine on jediný rozpráva po česky.

foto pixabay

Prvé stretnutie

Prvé stretnutie prebehlo v súlade s očakávaniami. Chlapec so mnou nekomunikoval. Museli sme zhasnúť svetlo v miestnosti. Pár inštrukcií rešpektoval a niečo sme otestovali. Po chvíli začal odmietať spoluprácu, že je unavený. Hovoril o svojich záujmoch, občas zareagoval na mamu a bolo po testovaní. Domov odišli s úlohou cvičiť jeden krátky cvik denne. Po ôsmych týždňoch sme sa videli znovu. Doma si všimli, že sa vrátil k detským spomienkam a v škole sa začal chodiť hrať s hračkami do MŠ triedy. Zniesol pusu na ústa. Predtým len cez perinu. Znesie mladšiu sestru pri hre, dokonca sa s ňou vie aj zahrať. Pôvodný cvik ostáva.

Po ďalších ôsmych týždňoch sme sa videli znova a zmeny začali byť badateľnejšie. Je sebavedomejší. Viac diskutuje, nenechá sebou manipulovať, zastal sa sestry v konflikte s rodičmi. Sociálna interakcia začína viac pripomínať chlapca jeho veku a viac sa vzťahuje k aktuálnemu dianiu. Adekvátne vstupuje do prebiehajúcich rozhovorov. V konflikte/kríze nereaguje plačlivo, afektívne, ale snaží sa argumentovať. Vo verejnom priestore sa pohybuje sám, nepotrebuje sa stále pridŕžať mamy. Celkovo je komunikatívnejší, mame rozpráva dialógy z rozprávok apod. „Mimčuje“ sa tzn. hrá sa na bábätko. Zadali sme nový cvik. Keďže koordinácia a svalový tonus sú veľmi slabé, budeme ho budovať postupne.

Po ďalších ôsmych týždňoch mama referovala, že je omnoho asertívnejší, aj pri iných ľuďoch. Citlivejší na mamin krik, ale vysávač mu prestal vadiť. Stále býva unavený, ale už zvládne ísť sám do kopca bez pomoci. Rozšíril sa záber jedál: zje jablko aj so šupkou, ľadový šalát. Väčší záujem o školu, pochopil koncept i/y. Bol viac chorý a je vnímavejší pri zaspávaní. Citlivo reaguje na všetky podnety. Prechodné zhoršenie artikulácie. Ostáva pôvodný cvik.

Na štvrtej kontrole (po viac ako polroku) prišli s pochvalou zo školy. B. viac pracuje, je sústredenejší, samostatnejší. Doma sa často zabaví sám. Nie je taký závislý na mame. Fyzicky silnejší, sám zvláda kopce. Nepotrebuje fyzickú podporu. Začal sa učiť korčuľovať aj bicyklovať, čo sám inicioval. Je veselší, niekedy máva až záchvaty smiechu. Toleruje krik detí. Verejne vystupoval na besiedke. Našiel si v škole staršieho kamaráta. Averzia voči písaniu sa zmiernila. Spánok sa zlepšil. Ešte stále pracujeme na pôvodnom cviku a pridali sme ďalší.

Veľká novina

O ďalších osem týždňov veľká novina. Síce so stresom, ale absolvoval noc v škole a bol tiež so spolužiakmi v kine. Zaujíma sa o dianie v rodine a v triede a reaguje naň. Kontroluje si veci do školy. Mama ho môže objímať. Začal veľa rozprávať o dianí v škole, spolužiakoch. Veľmi komunikatívny a začal vtipkovať (síce napočúvané repliky z animovaných filmov, ale používa ich adekvátne situácii). Pri zaspávaní mu nevadia zvuky (len tiene). Už vôbec nepoužívajú slúchadlá. Na prechodné obdobie hovoril slovensky, no vrátil sa ku češtine. Práca v škole sa zlepšuje. Domáce úlohy píšu bez problémov a úľav. Zlepšilo sa čítanie. Lepšie zvládol vyšetrenie aj odber krvi (konečne bez panickej reakcie). Ostávajú oba cviky, treba zlepšiť ich prevedenie.

foto pixabay

Šieste stretnutie

Pripadlo na výročie spoločnej práce. Objavil sa nový záujem. Išiel na školský výlet a robil fotky. Dokonca aj selfie. Začal čítať encyklopédie, sám si vyhľadáva informácie. V škole znova pochvala. Pracuje omnoho rýchlejšie, zvláda viac úloh. Fyzicky znova silnejší. Nechodí výťahom, chodí pešo po schodoch, zvláda dlhé prechádzky. Ochutnal ďalšie druhy zeleniny a ovocia, rozširuje jedálniček o nové jedlá. Hráva sa samostatne. Komunikatívnosť je porovnateľná s bežný dieťaťom, zaujíma sa aj o protistranu, pýta sa. Vety používa obsažné, rozvité. Začal si pospevovať pesničky z večerníčkov. Sluchová citlivosť je úplne redukovaná, znesie aj príchod vlaku bez zapchávania uší. V bežnej reči mieša český a slovenský jazyk. Problémom nie je ani telesná, ani prezliekanie, ani cvičenie. Neobratnosť pretrváva, ale je v porovnaní s minulosťou šikovnejší, fyzicky zdatnejší. Postupne sme na kontrolách boli schopní urobiť viac a viac testov. Rovnováha sa zlepšuje, avšak stále mimo očakávanú normu. Všetky primitívne reflexy sú pretrvávajúce. Intenzita niekoľkých sa zmiernila – orálne a úchopové reflexy, tonický labyrintový reflex. Pri teste na Morov reflex pretrváva extrémna reakcia, ale už nie nekontrolovateľne panická. Začal sám chodiť hrať sa von. Mama môže odchádzať z domu. Spánok sa zhoršil. Ostávajú oba cviky, treba zlepšiť ich prevedenie.

Siedma kontrola

Prišiel v nohaviciach s opaskom! Do spoločnosti prestal nosiť tepláky, toleruje džínsy. Rozvíja sa samostatná hra vonku. Teraz obľubuje piesok. Sám bez paniky zvládol stretnutie s túlavým psom. Lezie po plotoch, múrikoch, stromoch, nebojí sa výšok. Je omnoho odvážnejší. Veľa „cvičí“. Naučil sa bicyklovať, kolobežkuje bez obmedzení. Samostatné zaspávanie a spanie sa nedarí. Sám si kúpil zmrzlinu. Zvládne priloženie telefónu k uchu a dokáže telefonovať. Je fyzicky dosť aktívny, schudol. Toleruje aj dlhé cestovanie a množstvo ľudí bez nervozity. Meníme dva staré cviky za dva nové.

Ôsma kontrola

Turbulentné obdobie. Spánok zlý, nesamostatný, budí sa, hľadá mamu. Prechod na druhý stupeň, nové učiteľky, spolužiakov aj iné zmeny zvládol. Doma je trochu plačlivejší, podráždenejší. Sám si vybavuje obedy. V škole samostatný. Má kamarátov, majú spoločné záujmy. Všetko starší chlapci. Polyhávanie po lavici stále platí. S učením doma nie je problém. Zvláda aj viac učiva za kratší čas. Pri hre a učení stále preferuje ľah. Ponechávame obidva cviky.

Deviata kontrola

Opadlo napätie, prestal sa vždy dopredu vypytovať, čo sa bude diať. Môžu ísť na výlety, prechádzky, návštevy bez prípravy. Už nič nezisťuje, aj keď idú na neznáme miesto. Na hodinách pracuje sám bez pomoci, zvláda rovnaký rozsah ako spolužiaci. Kontakt so spolužiakmi vyhľadáva, okruh sa rozšíril. Pamätá si mená spolužiakov z družiny. Zapája sa do skupinových hier. Dokonca na hodine vyrušoval so spolužiakom! 🙂 Presťahovanie do nového mesta zvládol dobre. Zvláda aj dlhšie dochádzanie do školy. Prvýkrát sme zvládli celú diagnostickú batériu. Vymenili sme cviky.

Desiata kontrola

Na vianočnej besiedke vystupoval vo viacerých scénkach a bol smutný, že sa nezapojil viac. Má plán o rok vystupovať vo všetkých. Zvládol aj rušný večierok a zvládol aj sestričkin školský večierok. Na Nový rok chcel sledovať ohňostroj, síce so zapchatými ušami, ale dopozeral do konca. Začal sa sám pýtať do kina. Zvládol bratislavské vianočné trhy. Strach z tmy a samostatného spania pretrváva. V hovorenej reči stále používa aj češtinu, ale pomer sa preklopil v prospech slovenčiny.

foto pixabay

A bol koniec

Program sme ukončili po roku a trištvrte. Program sa nepodarilo dokončiť celý. Väčšina primitívnych reflexov u B. stále pretrváva, ale vo funkčnej rovine nastal výrazný posun.

Asi po polroku sa mama ozvala, že uvažujú o zmene školy. Chcú odísť zo špecializovanej školy pre autistov a nechať B. integrovať v bežnej škole. Znova sme boli v kontakte asi po roku. Zmena školy sa podarila. Je integrovaný v bežnej menšej dedinskej škole. Darí sa mu dobre. Našiel si kamarátov. Nepotrebuje asistenta. Je samostatný. Pre väčšinu spolužiakov je vraj trochu zvláštny, ale prijali ho medzi seba. Všetky pozitívne zmeny, ktoré sa podarilo dosiahnuť, sa udržali. Teraz už na deväťdesiat percent používa slovenčinu. Má svoje špecifické záujmy, svoje témy. Vraj väčšina ľudí, ktorí ho nepoznajú, si nevšimnú nejaký problém a sú prekvapení, keď im mama povie o diagnóze. Aj po roku od skončenia programu pozorujú postupný progres v nadobúdaní a zlepšovaní zručností a záujmov. Najmä po motorickej stránke neustále postupuje dopredu.

Úspešný príbeh

Toto je jeden z úspešných príbehov, keby terapia neuromotorickej nezrelosti INPP programom stimulácie a inhibície reflexov zabrala veľmi dobre. B. sa „nevyliečil“ zo svojho autizmu, ale mnohé nepríjemné sprievodné symptómy sa podarilo odstrániť resp. dostať pod kontrolu natoľko, že je schopný samostatne fungovať.

Ak by ste mali záujem dozvedieť sa viac o tejto metóde alebo kontaktovať INPP certifikovaného odborníka, navštívte stránku www.inpp.online

Prípadne sa príďte inšpirovať na XXVI. medzinárodnú konferenciu INPP, ktorá sa bude konať v Bratislave  16. – 17. mája 2020. Informácie nájdete na https://inpp2020.online/

Prípad zo svojej praxe poskytla

Mgr. Viera Lutherová

psychologička

INPP certifikovaná odborníčka

Súvisiace články